HSP-Info.dk

Header Image  
           Se også Vores Sundheds-blog      www.fitness-vitalitet.dk

5.10 Lær dit sind at kende

Der kan faktisk kun siges godt om meditation - det er nok den mest sikre vej til et bedre liv, både for en selv og for ens omgivelser. Hvorfor ? jo, det vil jeg gerne have lov til at væve lidt rundt i med denne og følgende artikler.

Ifølge buddhisterne har vi hver især en personlig fred og lykketilstand gemt i vores sind. Det er kristendommen enig i; her vil man sige, at denne fredfyldte tilstand er dit nærvær med Gud. Det er nemlig den måde Gud ser på dig, og du mærker det, når du i stille meditation er tæt på ham. Meditation bliver dermed en optræning i at genfinde sindets naturlige fred.

Vil vi have vores liv på en frugtbar kurs og være til gavn for andre, så må vi lære vores sind at kende. Vi må lære at tage ansvar for sindet og dets aktivitet - alle vores handlinger starter jo i sindet. Vi må især lære at håndtere den uro, usikkerhed og vrede, som sindet jævnligt disker op med. Ifølge tibetanerne, der nok er nogle af dem i verden, som mest har forsket i sindets funktion, kan sindet bearbejdes og optrænes (lesu rungwa). Og den naturlige lykke er dermed tilgængelig for alle - sindet skal bare optrænes til at give plads til den.

Stivnede mønstre skal opløses

Problemet er alle de vaner og mønstre, vi rent mentalt og følelsesmæssigt har tillagt os. Vores sind er ofte (lige som kroppen) stivnet i bindinger og blokeringer. Sindet skal gennem meditation frigøres fra de faste mønstre og gøres mere smidigt og tilpasningsdygtigt. Problemet er også samfundsmæssigt; vi styres af politikere og ledere med hærdede og ufleksible sind.

Over tid vil stille meditation og indre bøn åbne sindet, og de hårde blokke og bindinger vil opløses. Dermed nærmer vi os (og oplever periodisk) den naturlige fred og lykke, der er tilgængelig for alle. Som kristen vil jeg sige, at jeg oplever Guds nærvær.

Hvordan begynder man så?

Du skal i gang med at meditere, og det skal være dagligt hver dag. Begynd med korte sekvenser, fx på fem minutter og gerne flere gange dagligt. Sid i en god stol, luk øjnene, mærk åndedrættet og fald til ro. Det er starten!

Læs meget mere i denne bog (Klik):

  • Læs mere om meditation og kropsmeditation her (åbner i nyt vindue)

  • Næste artikel
  • Forrige artikel

    Opdateret 20.10.2014. Alt materiale: Copyright 2011-17 ELI Consult og HSP-INFO.dk

  •  
             
    b