HSP-Info.dk

Header Image  
                                                                                                                         Se også www.fitness-vitalitet.dk

2.2 Pas din søvn

Det er blevet moderne at klare sig uden søvn. En undersøgelse beskrev søvnforbruget i England. Det var i løbet af de sidste 50 år faldet med 1,5 time!

I 1960 sov englænderen i snit 7,5 time pr. nat. I dag er de nede på 6,0 timer pr. nat. Det samme gælder helt sikkert for Danmark og alle "moderne" samfund. Det er ikke sundt; nok er arbejdspresset og vores levestandard 3-doblet på de 50 år, men vores grundlæggende biologi er den samme som før.

Lad os lige se på sådan en nats søvn: Hvad er det egentlig, der sker i krop og psyke? Det ved søvnforskerne efterhånden utroligt meget om. Helt overfladisk set kan søvnen opdeles i to perioder. Først den drømmeløse søvn, dernæst drømmesøvnen:

Her er pointen, at den første del af søvnen er afgørende for vores overlevelse. Kroppen skal gendanne sig. Men den anden halvdel er vigtig for vores psykiske balance; det er her alle dagens oplevelser genafspilles, bearbejdes og integreres. Her arbejder hjernen for fuld fart - men det sker ubevidst. Egoet sover, men psyken heles. Skærer vi 1½ time af nattesøvnen, ja, så går det jo logisk nok ud over den meget vigtige drømmesøvn.

En anden problematik er, at mange tror, at de har et lavt søvnbehov. Der er nærmest mode i at klare sig med få timers søvn. Det er også fint at kunne det - fx i krigssituationer, eller når huset brænder. Men i det daglige har man selvfølgelig brug for sin søvn.

I følge søvnforskerne har vi i gennemsnit brug for 7,5 til 8,5 timers søvn i døgnet. De individuelle udsving er normalt blot 30 minutter. Det er yderst sjældent at møde personer som Churchill, der kunne klare sig med meget lidt søvn (men som altid tog en middagslur). Når forskerne støder på det, er det gerne i bestemte familier at denne disposition er nedarvet. Og det er promiller af befolkningen, der har det sådan. Langt over 99% har brug for syv-otte timers søvn.

Tilsvarende er der en myte om, at ældre mennesker sover langt mindre, igen viser søvnforskning noget andet. Hvis søvnbehovet nedsættes med alderen, drejer det sig højest om måske 30 minutter.

Konklusionen er, at hvis du sover syv timer eller derunder, så er du formentlig i søvnunderskud. Og hvis du som HSP/introvert mediterer og bearbejder din underbevidsthed, kan du sagtens have et noget større søvnbehov.

A er en typisk introvert. I en treårig periode mediterede han ret intenst (ca. 60 minutter hver morgen). Hans søvnbehov steg ganske markant - fra "de almindelige" ca. 6,5 time gik det op til 8-9 timer.

A holdt op med at se tv (det var ikke det store tab) og gik i stedet tidligt i seng og sov konsekvent inden 22.00. Nu, nogle år efter, sover han stadig omkring de otte timer og nyder det. Ofte med en middagslur. Søvn giver virkelig psykisk opladning.

  • Næste artikel
  • Forrige artikel

    Opdateret 01.11.2011.

    Copyright 2011-19 HSP-INFO.dk



  •